POKOUTNÍK NÁLEVKOVITÝ akt

Pokoutník nálevkovitý



Pokoutník je v zahradách a na lukách velmi hojně rozšířený. Je asi 13-18mm veliký, má charakteristický V vzorek na zadečku a tři světlé proužky na hlavohrudi.



Staví si velké nálevkovité sítě nízko nad zemí, uprostřed vytváří hnízdo, dutou trubičku, do které se síť sbíhá . Pavučina bývá různě veliká, na smrčku u nás na zahradě, kde pokoutníka pozoruji, se rozprostírá asi do půlmetrového půlkruhu. I když ji při fotografování poničím, netká jako křižák síť novou, ale opravuji starou, záplatuje ji a překrývá pavučinou novou.
Velmi dobře jsou pavučiny pokoutníka vidět ráno po mlze nebo po dešti.



Pavouk se skrývá v trubičce z pavučiny a jakmile se chytne kořist, chvíli vyčkává a pak rychle vyběhne a kořist zatáhne do trubičky. Někdy jsem pozorovala, že klidně usedne ke kořisti, usmrtí ji a vysává ji volně v pavučině, asi podle míry hladu.



Ten náš je zvyklý na pohyb, sedáme vedle něj na lavičce a klidně při sluníčku vylézá ven a vyhřívá se.Občas mu hodím mouchu



Jedno odpoledne jsem si všimla, že si přivedl samičku. Byla bojácná, ven nechodila a sameček ji mouchu odnesl do jejich hnízdečka. U tohoto druhu pavučiny mají pokoutníci zadní východ, kudy v případě nebezpečí utečou, ale zase se vrátí zpět domů, snad jsou líní stavět si dům nový.
Odpoledne 15.července bylo krásné počasí, grilovali jsme a já už ze zvyku sem tam mrkla na našeho oblíbence. Hned jsem poznala, že se děje něco neobvyklého.



Pokoutníci se rozhodli založit chov a pářili se. Utíkala jsem pro foťáky a snažila se je nevyrušit, protože jsem ještě nikdy při pozorování pavouků páření neviděla. Kvalita snímků není nic moc, nechtěla jsem se dotknout sítě, která je opravdu obrovská, ale samotný akt jsem zachytila.



Samička byla nepřirozeně vmáčklá pod samečkem, ten se občas dotkl makadly, ale nic jiného se nedělo. Stejně jsem je asi třikrát svou neopatrností vyrušila, utekli do hnízda a já si myslela, že je to konec. Nebyl, zase se klidně vrátili, zaujali stejnou pozici jako na spartakiádě a klidně pokračovali v páření.



Jenom jednou jsem stačila zachytit rozezleného samečka po vyrušení. Postavil se proti foťáku, asi zanadával a pak si v klidu došel do pelíšku pro družku, přivedl ji zpět a pokračovali tam, kde skončili. Celý akt trval zhruba hodinu a na závěr samička odešla do trubičky a sameček spokojeně vylehával na pavučině. Za odměnu jsem mu šla chytit mouchu, ale nechtěl ji. Byl asi moc unavený.



I já jsem dostala svačinku, grilovaná kuřecí křidýlka a byla skvělá.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

VÝVOJ ŽÁBY

KŘIŽÁK ČTYŘSKVRNNÝ

Křižák obecný