SLUNÉČKO

Čeleď slunéčkovitých je u nás zastoupena asi 90 druhy, přičemž druhy s červenými a žlutými krovkami a černými tečkami převládájí. Slunéčka jsou velmi užitečná, živí se mšicemi a červci. Při nebezpečí se chovají jako mrtvá a současně vypouštějí z pórů mezi články nohou jedovatou žlutou tekutinu.
Jo to malý brouček s 6-8mm dlouhým,klenutým,zespodu plochým tělem, kterého máme všichni rádi, v Německu se lidově nazývá štěstíčko u nás např.  kankališka.





Brouci opuštějí své úkryty ve spadaném listí časně zjara, samička naklade až 600vajíček v blízkosti kolonií mšic.




Larvy se vyvíjejí po dobu 6-10 týdnů a každá zahubí až 800 mšic.
Larva je převážně černošedá, někdy s malými žlutými nebo oranžovými proužky po straně těla. Před zakuklením se přisaje na listě a zvedá své tělíčko vzhůru ke slunci. Já tomu říkám : zvedá prdelku.



Přeměnu z kukly na larvu jsem nezachytila, pravděpodobně k ní došlo v noci. Ráno jsem měla na lístečku již hotovou kuklu. Kukla prochází proměnou dokonalou, má klidové stadium a již nežere.



A líhnutí začíná. 
Je-li vysoká teplota je líhnutí brouka velmi rychlé. Já tento proces pozorovala 3 dny. Kukla také zvedala zadeček, vyhřívala se a při vyrušení zase zalehla a pak se začala pomalu líhnout beruška.











Vylíhlo se mi berušek víc, všechny byly zpočátku bez teček, sušily svá tělíčka a tečky se pomalu začaly objevovat.

Slunéčko se zavěsilo a nastalo období sušení a vybarvování teček.







Objevila se slabá křidélka, slunéčko bylo netečné k okolí a myslím, že v této době se stává snadnou kořistí předátorů. Často jsem viděla na listech mrtvá tělíčka, vyžraná zespodu. Na keřích bylo množství much, petřenek i pavouků.




Po dvou dnech se brouček vybarvil a cestoval po keři. Hledal potravu.



Teprve tehdy jsem mohla určit, že se narodilo Slunéčko sedmitečné.





Slunéčko se posilnilo a odlétlo, ráno po něm zbyla jen prázdná větvička a několik mšicí.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

VÝVOJ ŽÁBY

KŘIŽÁK ČTYŘSKVRNNÝ

Křižák obecný