Lišaj kyprejový (Deilephila porcellus)

Lišaj kyprejový (Deilephila porcellus) - řád motýli.




Tato veliká housenka na mne vykoukla u našeho potůčku na louce.
Lišaj je rozšířen po celé Evropě a vyskytuje se i ve stepích Asie. Žije nejčastěji v nížinách, ale jak je vidět i v našem kopcovitém terénu 600mnm.





Má rád slunné svahy a pahorky,travnaté porosty,ale i otevřená pole,louky a pastviny. Nemá však rád přiliš suchá místa.



Vylíhlé housenky jsou 3mm dlouhé,zelené. Během vývoje, který trvá asi 4-6 týdnů se housenka celkem čtyřikrát svléká.
Kuklí se v pozemním kokonu nebo se zavrtává pod zem. Kukla přezimuje.




Housenka měří 55-70mm je hnědá a její hlava je velmi podobná hlavě hada. Když se moje housenka snažila zmizet...což jsem jí nechtěla dovolit, tak hlavu natahovala do trychtýře,houpala se sem a tam, zadní částí se pevně držela větvičky a teprve když pochopila, že tudy cesta nevede se otočila k zadečku a hledala jinou cestičku.



Lišaj vyhledává jako hostitelské rostliny hlavně svízel, vrbku,kyprej, na které klade vajíčka hladká,zelená,oválná.




Z housenky se vylíhne motýl,který má krásná růžová křídla, horní strana předního a zadního páru je ve středu olivově zelená. Tělo je růžové a chlupaté, tykadla a nohy bílé, oči olivové.



Už měl asi mého fotografování dost, snaha o útěk byla také marná..tal spadl. Poslední foto a měj se....Motýla jsem ale ještě nevyfotila i když tady být musí..housenku jsem neviděla poprvé.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

VÝVOJ ŽÁBY

KŘIŽÁK ČTYŘSKVRNNÝ

Křižák obecný