SRŠEŇ OBECNÁ

Sršeň obecná je oproti jiným vosám větší a mohutnější. Královny dosahují velikosti 23 až 25 milimetrů, samci a dělnice jsou menší. Má dvě velké složené oči ledvinovitého tvaru umístěné po stranách červenavé hlavy. Mezi nimi má tři jednoduchá očka (ocelli). Samčí tykadla mají 13 segmentů, zatímco samičí mají segmentů 12. Samičí zadeček má 6 článků, zatímco samčí má článků 7. Svá blanitá křídla skládá sršeň rovně nad tělem.
Tolik z Wikipedie.



A nyní smutný příběh, který se odehrál u našeho jezírka.
Někde v baráku máme hnízdo a tak pravidelně sršně přilétají na vodní poměnku pro vodu a nosí ji pravděpodobně do něj. Již několikrát jsem se pokoušela vyfotit vzlet, ale nepodlo se. Až tuhle v podvečer koukám, že jedna z nich stále sedí na místě a neodlétá. Tak honem pro foťák a vznikl tento fotoseriál.



Vyrušila jsem ji, pošťouchala větvičkou z divizny a ona se chytila záchranného stébla a vylézala z vody, docela ráda...Větvičku jsem zapíchla do země, přece jenom zvítězila opatrnost a ona se po ní začala šplhat nahoru.





Čekala jsem, že se trochu vzpamatuje a odletí...ale nějak to nešlo.



Otáčela se, pokoušela vzlétnou, křidélka již měla suchá, házela sebou sem a tam a zoufale se držela - no nešlo to.




Tak se zase vydala dolů, otočila se, zase nahoru a to trvalo dost dlouho.



Až spadla zase do vody.




Zase jsem jí pomohla ven, to už jsem se nebála a nechala ji na větvičce sušit a ohřívat se. Bylo vidět, že je již velmi vysílená a já stále pátrala po nějakém zranění, nebo nedokonalém vývinu a nic nenalézala.




Po dlouhé době se zase vypravila nahoru, ale už se nesnažila odletět. Naklonila jsem vedle rostoucí slunečnici a počkala, až si tam přeleze. A stalo se a líbilo se jí to. Uklidnila se a vyhřívala se.




Tak jsem toho využila a udělala více detailní záběr.



Takto zavěšená pak zůstala, vůbec se nehýbala a já odešla v přesvědčení, že asi zemře.
Ale nestalo se.. asi za hodinu jsem se šla podívat a ona si spokojeně pochutnávala na semínkách slunečnice.





A pak se usadila.



Ale ráno byla opravdu mrtvá. Aspoň, že neumřela hladová....

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

VÝVOJ ŽÁBY

KŘIŽÁK ČTYŘSKVRNNÝ

Křižák obecný